مرکز مشاوره و پاسخگویی

 

 

 

طرح واره ها و نقششان در ازدواج ناموفق

اینکه ما چه حسی نسبت به خودمان و دیگران و به طور کل زندگی و هستی داریم ناشی از طرحواره هایمان است. طرح واره ها به ما دیکته می کنند که هر اتفاق را چطور تفسیر کنیم و حتی به ما قدرت پیش بینی و قضاوت می دهند. البته نباید فراموش کنیم که طرح واره ها ناشی از آسیب های واقعی یا خیالی هستند که در کودکی برای ما اتفاق افتاده اند پس خیلی به قضاوتها و پیش بینی هایی که توسط این طرحواره  ها برایمان صورت می گیرد نباید اعتماد کنیم.


طرح واره های خانه خراب کن

طرحواره ها جذب هم می شوند. به همین خاطر است که گاه و بیگاه می شنویم که اصلا  نمی دانم چطور شد تا چشمم بهش افتاد عاشقش شدم!! در واقع خود این فرد عاشق نشده طرح واره اش دیده و پسندیده و کاری می کند که این طفلی احساس می کند که خودش عاشق شده است.

 

کسانی که فکر می کنند هر آن ممکن است از طرف دیگران رها بشوند و یهویی عصبانی می شوند، جذب افرادی می شوند که در دسترس نیستند، رفتارشان قابل پیش بینی نیست و کلا نمی توانند وارد رابطه پایداری بشوند و به آن متعهد بمانند.

از طرفی ممکن است از ترس اینکه تنها بماند خودش هرگز وارد رابطه ای جدی نشود و به محض اینکه رابطه می خواهد جدی شود می ترسد و با دلیلی خیلی الکی و یا حتی بدون هیچ دلیلی از رابطه خارج می شود و در این زمانهای تنهایی کارهای مخربی مانند مشروب خواری زیاد انجام می دهد.

 

حالت دیگر اینکه از ترس اینکه رهایش نکنند به صورت افراطی به خانواده و همسر می چسبد و با سلطه گری و کنترل کردن و رفتارهایی سمج و وابستگی های شدید موجب دلزدگی در همسرش می شود و او را فراری می دهد. سر هر جدایی کوتاهی مثلا” یک ماموریت اداری سرناسازگاری برمی دارد و مدام غر می زند. اگر در طول روز از سر کار همسرش چند بار به او زنگ نزند متهم به بی وفایی می شود.

 

این فقط یک نمونه از بلایی بود که یکی از طرح واره ها به نام رهاشدگی/ بی ثباتی می تواند سر ازدواج بیاورد حالا فکر کنید اگر کسی چند طرحواره داشته باشد چه وضعیت شلم شوربایی می شود.

پس به خودتان و زندگی و ازدواجتان رحم کنید و با شناخت و تعدیل/درمان طرحواره ها زندگی مشترکتان را بیمه کنید.

 


 


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

۰۰/۰۸/۱۴
آنوشا نیکوبخت

رابطه

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی