مرکز مشاوره و پاسخگویی

 

 

 

اگر زمانی که به رختخواب می رویم دچار بی خوابی می شویم و خوابمان نمی برد، چکار کنیم تا خوابمان ببرد؟

مغز ما بسیار انعطاف پذیر است و خود را با شرایط گوناگون وفق می دهد، در مورد خواب هم اینگونه است یعنی به راحتی شرطی می شود که در زمان خاصی به خواب رفته و در زمان خاصی بیدار شود، حال اگر مغز ما یاد گرفته که همیشه مثلا ساعت ۱۱ بخوابد و ساعت ۷ صبح بیدارشود، این روند را به طور اتوماتیک انجام خواهد داد و اگر شما بخواهید این باربه جای ساعت ۱۱ ساعت ۱۰ شب بخوابید، در دو سه شب اول نخواهید توانست و دچار بی خوابی می شوید ولی بعد از دو سه شب به تدریج به دلیل انعطاف پذیری مغز خوابتان خواهد برد. حال اگر این شرطی شدن مغز به مدت یک هفته یا هفت روزادامه پیداکند شکل ناهشیار و اتوماتیک به خود گرفته و به آن ساعت خاص جهت خواب وبیداری عادت میکند.
بنابراین سعی کنید برنامه ریزی درستی برای خواب داشته باشید تا همیشه دریک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید، دراین صورت هرگز دچار بی خوابی نمی شوید ولی اگر دائما ساعت خواب و بیداری شما تغییر می کند دچار بی خوابی خواهید شد.

استفاده ازروش واکنش معکوس:

۰ نظر ۱۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۹:۱۷
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

چرا اکثر جوانهای امروز وارد روابط عمیق نمی شوند و فوری میخواهند رابطه را تمام کنند؟

آدمهای ترسو وارد روابط عمیق نمی شوند چون می ترسند ناکارآمدی هایشان در رابطه مشخص شود و درگیر یک عالمه ماجرا بشوند و نتوانند مدیریت کنند.
در سینما ها و رسانه ها عشقی رو نمایش میدن که فاقد رنج هست اما در واقعیت هر رابطه یک رنج مقدس دارد.
اگر قصدتون از ازدواج و رابطه ، صرفا دریافت محبت ، آرامش، خوشبختی ، بقای نسل، تکامل و ... هست ازدواج نکنید. اگر خواستید با سایه ها و نیمه تاریک وجودتون آشنا بشوید قدم در این راه بگذارید.
رابطه های عمیق  نیمه تاریک وجودتون رو نشان می دهد، رابطه هایی که شما می پذیرید در آن رابطه بمانید نه رابطه های که کلید بیرون رفتن از رابطه دستتان باشد. رابطه هایی که

۰ نظر ۰۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۷:۰۲
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

به این ۵ عامل توجه کنید:

۱. ژن CHM
مطالعه‌های اخیر لکوس و دکونیگ سوئیسی نشان داده ما از نظر ژنتیکی قادر به تشخیص بو هستیم. وقتی فردی به شما می‌گوید بوی خوبی می‌دهید در واقع بدنش در حال تجزیه و تحلیل ژن‌های CHM شماست. این گروه از ژن‌ها، مسوول تدارک سیستم ایمنی هم هستند و وقتی قرار است عضوی اهدا شود، پزشکان توجه می‌کنند که ژن‌های ‍CHM گیرنده و دهنده یکی باشد تا عضو پیوندی پس‌زده نشود.

معمولا اعضای یک خانواده ژن‌های CHM مشابهی دارند اما در خارج از خانواده موارد مشابه به سختی پیدا می‌شود. نکته بسیار جالب اینکه افرادی که ژن‌های CHM آنها کاملا متضاد است جذب هم می‌شوند. برای اثبات این قضیه لکوس و دکونیگ تی‌شرت‌های چند مرد را به چند زن دادند تا بو کنند و لباسی را که به نظرشان بوی جذاب‌تری دارد انتخاب کنند. نتایج بررسی‌ها نشان داد زنان لباس‌هایی را انتخاب می‌کنند که متعلق به مردانی است که ژن CHM آنها هیچ شباهتی به ژن‌های CHM آنها ندارد.

۰ نظر ۲۷ فروردين ۰۰ ، ۱۷:۴۴
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ِﺧﻮﺷﻤﺰﻩ ی ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ

ﺷﮑﻼ‌ﺕ ﺗﻠﺦ

ﮐﺎﮐﺎﺋﻮﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺷﮑﻼ‌ﺕ ﺗﻠﺦ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺿﺪﺍﻓﺴﺮﺩﮔﻲ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺣﺎﻭﻱ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺳﺮﻭﺗﻮﻧﻴﻦ، ﺩﻭﭘﺎﻣﻴﻦ ﻭ ﻓﻨﻴﻞ ﺁﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ B ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﺳﻼ‌ﻣﺖ ﻣﻐﺰ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ.

 

ﺑﺎﺩﺍﻡ

 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺖ «ﻫﻠﺚ ﻧﻴﻮﺯ»، ﺑﺎﺩﺍﻡ ﻣﻨﺒﻊ ﻋﺎﻟﻲ ﻣﻨﻴﺰﻳﻢ ﺍﺳﺖ. ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﻴﺰﻳﻢ ﺑﻪ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺩﻳﮕﺮ، ﻣﻮﺍﺩﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﻔﻨﺎﺝ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺳﻴﺎﻩ ﻭ ﺳﻴﺐ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺍﺳﺖ.
 
ﻏﺬﺍﻫﺎﻱ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ

 ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺭﺍﺩﻳﮑﺎﻝ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﻋﻠﺖ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﺪﻩ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﻲ

۰ نظر ۱۶ فروردين ۰۰ ، ۱۹:۲۰
آنوشا نیکوبخت

 

 

دلزدگی زناشویی چیست؟

دلزدگی زناشویی به علت مجموعه ای از توقعات غیر واقع گرایانه و فراز و نشیب های زندگی بروز می کند.
دلزدگی از عشق، یک روند تدریجی است. در واقع، صمیمیت و عشق به تدریج رنگ می بازند و به همراه آن، احساس خستگی عمومی عارض می شود. در شدیدترین نوع آن، دلزدگی برابر است با فروپاشی رابطه.
علایم دلزدگی زناشویی
دلزدگی زناشویی دارای نشانه های زیر است:
۱- نشانه های جسمی:
نوعی احساس دلزدگی و کسالت ، سردردهای مزمن، بی اشتهایی یا پرخوری،…

۰ نظر ۰۵ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۴۵
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

۹راهکار برای  ازبین بردن استرس

۱- تنفس عمیق
نخستین تکنیکی که هنگام رویارویی با استرس می‌توانید انجام دهید، تنفس عمیق است. در واقع تنفس عمیق شکمی‌ یک تکنیک قدرتمند و واقعا موثر در کاهش استرس است چرا که واکنش‌های مثبت بدن را فعال می‌کند و واکنش‌های عصبی ناشی از نگرانی‌های مختلف را متوقف می‌سازد.

 

۲- پذیرفتن نگرانی
به خاطر داشته باشید که استرس تنها یک حس و پاسخ احساسی بدن است و شما باید آن را بپذیرید چرا که نپذیرفتن آن اغلب شرایط را حادتر می‌کند. پذیرفتن نگرانی به هیچ عنوان به معنای دوست داشتن این احساس منفی نیست بلکه با پذیرش واقعیت به بهتر شدن شرایط کمک می‌کنید و در واقع انگیزه شما برای بهبود حالتان و استفاده از تکنیک‌های درمانی بیشتر و واقعی تر می‌شود.

 

۳- کنترل ذهن
تعدادی از حملات قلبی به دنبال ترس‌ها و رویدادهای استرس‌زا رخ می‌دهند. پس

۰ نظر ۲۳ اسفند ۹۹ ، ۲۰:۲۷
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

راه کارهای کاهش افسردگی
 فرمانی که ما به ناهشیار خودمی دهیم روند رفتاری ما را درطول زندگی مشخص خواهدکرد.
اگر فرمان حاوی پیام های مثبت و پیشبرنده باشد ناهشیار راه را به سوی موفقیت پیش خواهد برد.
اما اگرفرمان شامل پیام های منفی و خودشکن و پس راننده باشد،ناهشیار مسیر رابه سوی شکست و نا امیدی سوق خواهد داد.
فردی که افسرده می شود به دلیل اینکه در دام افکار منفی افتاده است و این افکاردور باطلی ایجاد کرده اند که مدام فکر فرد را به سمت نا امیدی پیش می برند،وهم چنین فرد افسرده مدام درحال سرزنش خود بوده وخود را شکست خورده و بدبخت و غمگین می خواند واین جملات وکلمات را دائما باخودتکرار می کند.
این تکرار کلمات وجملات منفی به طوردائم درواقع به ناهشیار دستورمی دهد که

۲ نظر ۰۹ اسفند ۹۹ ، ۱۵:۴۳
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

ده خطای شناختی از نظر آلبرت الیس

امروزه بسیاری از افراد در سیر تفکر خود به دلیل عدم آشنایی با اصول تفکر منطقی و صحیح ، ناخواسته دچار خطای شناختی می شوند. عدم اطلاع از خطاهای شناختی ورطه ای بسیار خطرناک و سهمگین است. شاید بسیاری از گرفتاری های مردم ما به دلیل آلوده بودن افکار ما به این نوع خطا ها باشد.

به نظر می رسد افسردگی ، بی قراری ، رقابت های ناصحیح، خشونت، پرخاشگری و بسیاری از رفتارهای غیر عادی ما بی ارتباط با خطاهای شناختی نباشند.

آلبرت الیس روان شناس معروف این خطاها را شناسایی و در قالب ده خطای شناختی معرفی نموده است.
انسانهایی که تفکر غیر منطقی دارند و یا خطاهای شناختی در افکارشان هویدا است، در بسیاری از موارد اطلاع چندانی از این خطاها ندارند. شاید عدم اطلاع، باعث آلودگی این افکار با خطاهای شناختی می شوند. در این نوشتار سعی بر آن است که خطاهای شناختی به صورت ساده و در قالب مثال های روشن و واضح بیان شوند. امید است بسیاری از نگرانی ها، حالات و افکار نامطلوب که در پشت این خطاهای شناختی وجود دارند، با اطلاع رسانی از بین بروند.

۰ نظر ۲۹ دی ۹۹ ، ۱۵:۲۹
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

آقای محترم آیا شما شوهر خوبی هستید ؟

 

در بسیاری از مواقع مردان شاهد بروز مشکلات جدی در زندگی مشترکشان هستند و گاه به مرحله ای می رسند که احساس می کنند دیگر توانایی مدیریت این مشکلات را ندارند.
هر چه در خودشان دقت و توجه می کنند با مشکلی روبه رو نمی شوند و هر چه روشهای مختلف همسرداری را امتحان می کنند باز هم به وضعیت مطلوبی نمی رسند. لذا به سرعت به این نتیجه می رسند که این زن، آن کسی نبوده که بتواند وی را خوشبخت کند و لذا همه مشکلات را در طرف مقابل می جویند.
در حالی که این طور نیست. عمدتا افراد دنیا را از دریچه نگاه خود می نگرند و لذا هر رفتاری که از آنها سر می زند در نظرشان منطقی و درست است و این طرف مقابل است که رفتار درست را بلد نیست.
در این مقاله قصد داریم به مردانی از این دست توصیه کنیم که قبل از

۰ نظر ۲۲ دی ۹۹ ، ۱۷:۲۴
آنوشا نیکوبخت

 

 

 

۵ استراتژی که یادگیری شما را افزایش می‌دهد

تقریبا تمام موفقیت‌ها و دستاوردها با استفاده از راهبردهای متفکرانه و بلند‌مدت و اقدامات پیوسته و مناسب حاصل شده است. شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد افرادی که به‌سادگی مفاهیم جدید را یاد می‌گیرند از چه روش‌ها یا راهکارهایی برای این منظور استفاده می‌کنند. برای دانستن جواب این سؤالات در ادامه با ما همراه باشید.

از آنجایی که بیشتر مردم «شکست‌خوردن» و «تلاش و کار سخت» را دوست ندارند، این موضوع که یک روش هوشمندانه می‌تواند باعث پیروزی شود، واقعا برای مردم جالب است.
در طول تاریخ، داستان‌های بسیاری با مضمون برتری قدرت ذهن نسبت به توانایی جسمی در میان مردم رواج داشته است که

۰ نظر ۳۰ آذر ۹۹ ، ۱۲:۳۸
آنوشا نیکوبخت