مرکز مشاوره و پاسخگویی

۲۷ بهمن ۰۱ ، ۱۵:۴۰

موسیقی قبل از خواب

 

 


موسیقی قبل از خواب
آهنگ های شاد یا غمگین، موسیقی قبل از خواب می تواند به معنای خواب بهتر باشد.
تحقیقات در مورد عادت به پخش موسیقی قبل از خواب متفاوت بوده است.
یک مطالعه جدید نشان می دهد گوش دادن به موسیقی شاد یا غمگین قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.
به گفته کارشناسان، موسیقی آرامش بخش با کاهش ضربان قلب و فشار خون مرتبط است، در حالی که موسیقی تند و بلند
می تواند اثر معکوس داشته باشد.


همه ما روتین قبل از خواب خود را داریم. بسته به هر شخصی ، اینها می تواند شامل یک رژیم مراقبت از پوست، خواندن بخشی از یک کتاب، خوردن یک فنجان چای، یا تماشای یک برنامه مورد علاقه تلویزیونی باشد. بسیاری از این عادات به ما کمک می کنند تا در پایان روز آرام شویم و امیدوار باشیم خواب خوبی را داشته باشیم.
اما یک عادت قبل از خواب بحث برانگیز است :  گوش دادن به موسیقی.

@psychomod

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که موسیقی کلاسیک آرام ‌بخش مشکلات خواب را کاهش می‌دهد، در حالی که برخی دیگر نشان داده‌اند که افرادی که اغلب قبل از رفتن به رختخواب به موسیقی گوش می‌دهند، از کیفیت خواب بدتری رنج می‌برند.
پاسخ به این بحث ممکن است در نوع موسیقی ای باشد که پخش می شود. یک مطالعه جدید با تمرکز بر روی بزرگسالان جوان در سنگاپور نشان می دهد که موسیقی شاد یا غمگینی که قبل از خواب پخش می شود واقعاً می تواند برای کیفیت خواب فرد مفید باشد.


محققان از ۶۲ شرکت‌کننده، که بین ۱۹ تا ۳۲ سال سن داشتند، خواستند تا قبل از خواب روی سه نوع موسیقی تمرکز کنند:
۱. موسیقی شاد
۲. موسیقی غمگین
۳. صدای صورتی، که شامل صداهایی با فرکانس‌هایی است که حواس‌پرتی را فیلتر می‌کند.


هر شرکت ‌کننده پنج شب متوالی را صرف گوش دادن به صدای تعیین ‌شده قبل از خواب کرد . دو شب بدون موسیقی بین هر شرط سپری شد. سپس شرکت کنندگان در مورد کیفیت خواب خود گزارش دادند.
“گوش دادن به موسیقی نسبتاً کم هزینه و آسان برای اجرا است. متخصصان مراقبت های بهداشتی و افراد عادی به طور یکسان می توانند از گوش دادن به موسیقی به عنوان یک مداخله مقرون به صرفه و راحت استفاده کنند.”


نتایج نشان داد که شرکت کنندگان پس از گوش دادن به موسیقی شاد یا غمگین ، کیفیت خواب بهتری را تجربه کردند. اما تفاوت معنی داری در کیفیت خواب بین گوش دادن به موسیقی شاد یا غمگین گزارش نشد. مزایا نیز ادامه یافت، زیرا شرکت کنندگان نیز کاهش استرس و رضایت بیشتر از زندگی را در روز بعد گزارش کردند.


ذکر این نکته ضروری است که مطالعه بدون محدودیت نبود. از آنجایی که نتایج توسط خود فرد اعلام می شد، ریسک زیادی از مداخله ذهنیت و تنوع وجود دارد. در عین حال، محققان میزان آشنایی شرکت کنندگان با موسیقی را ارزیابی نکردند که می تواند آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

موسیقی و ذهن
دکتر روانپزشک الکس دیمیتریو (Alex Dimitriu) ، که متخصص در پزشکی خواب است، خاطر نشان می کند که موسیقی یک ابزار احساسی نسبتاً قدرتمند است. این بدان معنی است که می تواند حواس پرتی موثری برای افکار رقابتی در هنگام تلاش برای به خواب رفتن باشد.


مطالعات نشان داده است که نواختن موسیقی قبل از خواب می تواند آرامش جسمی و روانی لازم برای رسیدن به یک خواب خوب را در شب تقویت کند.


“موسیقی می‌تواند احساساتی از جمله آرامش را ایجاد کند و همچنین باعث کاهش سرگردانی ذهنی شود که اغلب در افراد مضطرب یا دارای استرس دیده می‌شود.”
او می‌گوید:
“موسیقی می‌تواند احساساتی از جمله آرامش را ایجاد کند، و همچنین از سرگردانی ذهنی که اغلب در افراد مضطرب یا استرس دار دیده می‌شود را کاهش می‌دهد.”
موسیقی می تواند تأثیر فیزیکی واقعی نیز داشته باشد. تحقیقات در مورد تأثیر موسیقی بر بدن نشان داده است که موسیقی آرام بخش در واقع می تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد.


دیمیتریو می‌گوید:
“با خودتان چک کنید و مطمئن شوید که موسیقی چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. ” خواب یک فرآیند طبیعی است که به بهترین وجه در یک اتاق خنک، تاریک و ساکت رخ می دهد.”
این چه معنایی برای شما دارد
پخش موسیقی که قبل از خواب به شما احساس شادی و آرامش می دهد می تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. تنظیم یک لیست پخش که صرفاً به موسیقی خواب اختصاص داده شده است می تواند روشی مؤثر برای به حداقل رساندن هرگونه مشکلی باشد که ممکن است هنگام به خواب رفتن داشته باشید.

 

منابع:


1. Tan YZ, Ozdemir S, Temiz A, Celik F. The effect of relaxing music on heart rate and heart rate variability during ECG GATED-myocardial perfusion scintigraphy . Complement Ther Clin Pract. 2015;21(2):137-140. doi:10.1016/j.ctcp.2014.12.003


2. Harmat L, Takács J, Bódizs R. Music improves sleep quality in students . J Adv Nurs. 2008;62(3):327-335. doi:10.1111/j.1365-2648.2008.04602.x


3. Scullin MK, Gao C, Fillmore P. Bedtime music, involuntary musical imagery, and sleep . Psychol Sci. 2021;32(7):985-997. doi:10.1177/0956797621989724


4. Majeed NM, Lua VYQ, Chong JS, Lew Z, Hartanto A. Does bedtime music listening improve subjective sleep quality and next-morning well-being in young adults? A randomized cross-over trial .

Psychomusicology: Music, Mind, and Brain. 2021;31(3-4):149-158. doi:10.1037/pmu0000283


5. Dickson GT, Schubert E. Music on prescription to aid sleep quality: a literature review . Front Psychol. 2020;11:1695. doi:10.3389/

 



آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 
۰۱/۱۱/۲۷
آنوشا نیکوبخت

خواب

روانشناسی

موسیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی