مرکز مشاوره و پاسخگویی

۲۶ بهمن ۹۷ ، ۲۱:۴۱

مهارت نه گفتن




مدیریت مهارت جرأت ورزی « نه » گفتن


مهارت جرأت ورزی ؛

۱ – یعنی ، توانایی ابراز خود و حقوق خود بدون پایمال کردن حقوق دیگران .

۲ – یعنی ، جرات مندی ، ابراز وجود ، قاطعیت و مهارت نه گفتن .

۳ – یعنی ، گفتن نه یعنی اراده ، اقتدار و پافشاری روی حقوق خود و نشان دادن مخالفت بسته به آن چه مورد نظر ما نیست .

۴ – یعنی ، بدون پرخاشگری و با استفاده از راههای غیر مستقیم ابراز هیجانات کرده و تلاش کنیم تا حقوق مان را بدست بیاوریم و به راحتی از حق نگذریم – در عین حال افکار و احساسات خود را صریح بیان کرده و با اعتماد و منطق اگر با نظر جمع مخالف باشد بدون هیچ گونه بی احترامی نظرشان را بشنویم .

مثال عملی : من با تمام احترامی که برای شما قائلم اما بنا به دلایلی با این موضوع مخالفم یا موافقم .

مهارت نه گفتن :

برای همه ما موقعیت هایی پیش می آید که نمی توانیم به درخواست کسی راحت «نه» بگوییم . ممکن است او فرد بزرگتری باشد که برای او بسیار احترام قائل هستیم یا دوستی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با او داریم و نمی خواهیم با «نه» گفتن او را ناراحت کنیم . این موقعیت ها تا حدودی طبیعی است . ولی اگر این موقعیت ها زیاد تکرار شود و ما احساس کنیم در اکثر مواقع نمی توانیم در مقابل خواسته های نابجای «نه» بگوییم ، آن وقت برای ما مشکل ایجاد می شود .

افرادی که نمی توانند «نه» بگویند ، با دیگران همیشه موافقت می کنند ، خواسته های خود را مطرح نمی کنند ولی خواسته های دیگران را به راحتی می پذیرند . ممکن است خودشان هم از این موضوع ناراحت باشند و فشارهای زیادی را تحمل کنند .

 آنها ممکن است نیاموخته باشند که حق دارند در بعضی موقعیت ها طبق خواسته ی خود عمل کنند و مجبور نیستند ، همیشه با دیگران موافق باشند آنها نمی توانند آن طوری که خودشان می خواهند و صلاح می بینند زندگی کنند چون همیشه مجبورند بخاطر رضایت دیگران زندگی کنند و آنها را راضی نگه دارند . این افراد ممکن است در موقعیت های پر خطر برای خود دردسر درست کنند . مثل کسانی که تمایلی به سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر ندارند ولی اگر در موقعیتی قرار بگیرند که دوستانشان به آنها پیشنهاد کنند ، آنها «نه» نمی گویند و طبق خواسته ی دیگران عمل می کنند .

اگر ما درباره ی خواسته های دیگران خوب فکر کنیم و سپس قاطعانه «بلی» یا «نه» بگوییم به آنها نشان داده ایم که به درخواست آنها اهمیت می دهیم ولی در زندگی ما ارزش هایی حاکم است که ما طبق آنها رفتار می کنیم و نمی توانیم هر درخواستی را بپذیریم .

اگر این چنین رفتار کنیم بتدریج دیگران هم یاد می گیرند که درخواست های خلاف ارزش های ما نداشته باشند . به اصطلاح حد وحدود ارتباط ما با دیگران مشخص می شود و در ارتباط با اطرافیان خود کمتر دچار مشکل می شویم .

وقتی کسی از ما درخواستی دارد :

اولین گام این است که بدانیم نظر واقعی ما درباره ی درخواست او چیست و چه دلیل و برهانی برای رد یا پذیرش آن داریم .

دومین گام این است که نظر خود را محترمانه به او اعلام کنیم .

سومین گام این است که اگر لازم است دلیل و برهان خود را نیز برای او توضیح دهیم .

راه های «نه» گفتن :

بعضی اوقات ما می توانیم براحتی «نه» بگوییم و قضیه تمام شود ولی در بعضی موقعیت ها «نه» گفتن به طور مستقیم کار ساده ای نیست و مجبوریم به شیوه های غیر مستقیم «نه» بگوییم . در چنین مواقعی می توانیم از شیوه های زیر استفاده کنیم .

راه های «نه» گفتن ؛

«نه» گفتن ساده ……… نه یا خیلی ممنون

گفتن مسائل همانگونه که هست ……… نه ممنونم ، دوست ندارم …

بهانه آوردن ……… نه ممنونم ، عجله دارم باید بروم یا …

طفره رفتن ……… نه ممنونم ، حالا نه ، شاید بعد

عوض کردن موضوع ……… نه بگوئید و سپس از موضوع دیگری حرف بزنید مثلاً نه ممنونم راستی دیشب مسابقه فوتبال را دیدی؟

تکرار کردن ……… نه و پاسخ منفی خود را تکرار کنید نه خیلی ممنونم ، نه ، اصلاً ، علاقه ای ندارم ، نه . …

دور شدن ……… بگوئید نه و بروید.

بی اعتنایی ……… شخص مورد نظر را نادیده بگیرید .

اجتناب از موقعیت به موقعیتی که احتمال دارد چنین در خواست هایی از شما بشود نروید .

انواع مهارت «نه» گفتن :

۱ – «نه» گفتن به خود : «نه» گفتن به موقعیت هایی است که به هر شکلی سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی ما را تهدید می کند و ما را از دست یابی به اهداف زندگی باز می دارد .

۲ – «نه» گفتن به دیگران : رد درخواست ها و پیشنهادهای دیگران زمانی که درخواست ها برای ما مشکلات جدی ایجاد می کنند . این «نه» گفتن به دیگران زمانی است که خواست های فرد و تمایلات فرد با خواست های دیگران منافات پیدا می کند







آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۷/۱۱/۲۶
آنوشا نیکوبخت

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی