مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۹ بهمن ۹۷ ، ۱۲:۲۹

دون ژوان کیست؟




دون ژوان کیست؟

دون ژوان فردی است که قادر به برقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن به شریک جنسی خود نیست.
یکی از مهمترین اختلالات شخصیت که منجر به دون ژوانیسم و هرزه گری جنسی در مردان میشود اختلال شخصیت خودشیفته (narcissistic) است.

چنین مردی نه قادر است دوست بدارد و نه دوست داشته شدن را باور می کند و یک حالت پارانویا و بدبینی نسبت به گرفتن پیغام های دوست داشته شدن از شریک عشقی خود دارد.
در بسیاری از موارد نیاز به دوست داشته شدن را در خود انکار میکند و بیشتر ترجیح میدهد به جای دوست داشته شدن، مورد تحسین واقع شود تا من آزرده اش ترمیم پیدا کند!
احساس میکند اگر کسی دوستش داشته باشد و ابراز علاقه کند، میخواهد از او بهره برداری خاصی کند. در واقع به هیچ زنی اعتماد نمیکند.

در حقیقت اینگونه مردان تنها با سطح بدن زنان ارتباط برقرار میکنند نه با هستیِ درونی آنها. در واقع هدف اینها به دست آوردن است نه رابطه داشتن!
آنها میخواهند زنها را به دست بیاورند، تصاحب کنند و بعد با رها کردن آنها خشم و میل به انتقام جویی خود را که از رابطه با مادرِ ناکام کننده سرچشمه گرفته ارضا نمایند!

اغلب این گونه مردان به دنبال دو گونه از زنان میروند:
دسته ی اول زنانی هستند که به دلیل شرایطشان بسیار مورد توجه میباشند شرایطی مانند زیبایی، ثروت، شهرت، مقام، و …. که در این حالت مرد خودشیفته منِ ایده آل (ego ideal) خود را به او فرافکنی کرده و انگار این خود اوست که دارای چنین محسناتی است. در واقع زن اینجا ابزاری است برای تغذیه ی هرچه بیشترِ خودشیفتگیِ مرد.
البته در این حالت هم مردان خودشیفته مراقبند که زن از آنها در هیچ یک از این ابعاد برجسته تر نباشد و اگر احساس کنند که بالاتر هست او را تخریب میکنند.
دسته دوم زنانی هستند با هویتی بسیار کمرنگ که تنها میتوانند به صورت یک زائده و دنباله در کنار مرد خودشیفته برای مدتی باشند که او را دائما تحسین کنند و منِ او دائما باد شود.

اینگونه مردان بجای عشق در رابطه احساس تملک زیاد دارند. در حقیقت زن در کنار آنها مانند ماشینشان و لوازم زندگیشان است!
یکی از ویژگی های مهمِ رابطه، در مردان خودشیفته این است که این مردان خصلتهای بد خود را به همسر خود فرافکنی میکنند و او را تحقیر و سرزنش مینمایند، یعنی خودشان همه خوب (total good) و همسر، همه بد (total bad) میشود.


دون ژوان - دون ژوانیسم


دون ژوان (فرنزی، ۱۹۲۲؛ الکساندر، ۱۹۳۰)، یک مرد زنباره است.

تصویر ذهنی که از این شخصیت داریم تقریبا حاکی از سیطره ی سایق های جنسی و شاید نقص در سوپرایگو است. می توان دون ژوان ها را مانند ستاره ی دنباله داری دانست که با سرعت زیادی به دنبال لذت و نزدیکی جنسی هستند، اما بایستی سریعا از معشوقه ی خود دل بکنند تا بتوانند در برابر عواطف افسرده ی (احساس پوچی) ناشی از پیوند خود با شیء در امان بمانند (ولف، ۱۹۹۴).


شخصیت اصلی دون ژوان

دون ژوان شخصیت افسانه ای اسپانیایی است که تظاهر به علاقه شدید جنسی در مورد قربانیان خود داشت در حالی که به اندازه قربانیانش، خودانگیختگی جنسی نداشت. شخصیت این مرد بتدریج وارد ادبیات آسیب شناسی بیماری های روانی شده و دون ژونیسم [دون ژوآنیسم] به خصلت برخی از مردانی اشاره دارد که با تظاهر به علاقمندی به روابط جنسی، خود را هیپرسکسوال نشان می دهند، با این حال، اینگونه فعالیت های جنسی برای سرپوش گذاشتن به احساسات عمیق حقارت خودشان مورد استفاده قرار می گیرد… اکثر دون ژون ها [دون ژوان ها] پس از رسیدن به مراد خود، دیگر علاقه ای به همان زن نشان نمی دهند. این حالت را گاهی ساتیریازیس (satyriasis یا میل جنسی افراطی و بیمارگونه در مرد و شهوت پرستی) هم می گویند (جوادزاده، ۱۳۹۱).


 دون ژوآنیسم (Don juanism)

برخی مردها به ظاهر به روابط و ماجراهای جنسی متعددی نیاز دارند و خود را از لحاظ #جنسی پرکار نشان می دهند. این افراد از فعالیت های جنسی خود برای پوشاندن #احساسات_عمیق_حقارت استفاده می کنند. برخی از آنها تکانه های #ناخودآگاه همجنس گرایی دارند و با روابط_جنسی وسواسی با زنان این تکانه ها را انکار می کنند. اکثر دون ژوان ها پس از رابطه ی جنسی دیگر علاقه ای به همان زن ندارند. این اختلال گاهی ساتیریازیس (satyriasis) یا اعتیاد جنسی نیز نامیده می شود (سادوک و سادوک، ۲۰۰۷).

نوع دیگر شخصیت در مردان که منجر به دون ژوانیسم یا هرزه گری جنسی میگردد شخصیت کودکانه (infantile personality) است ، که البته ویژگی های خودشیفته هم در آن وجود دارد .

اینها مردانی هستند کودک صفت یعنی مرد-کودک (man-child) که روانِ مردانه در اینها ضعیف است . اینگونه مردان شخصیت جدی ندارند و روابطشان سطحی و پر از بازی (game) است . اینها نسبت به مردانِ خودشیفته ممکن است بیشتر در رابطه بمانند اما علتش بیش از آنکه عشق بالغانه باشد ، وابستگی کودکانه است که البته این را هم چون سطحی است به راحتی قادرند قطع کنند . در اغلب این افراد فرامن (super ego) که تقریبا معادل وجدان اخلاقی است کمرنگ است و به راحتی عدم تهعد خود را به همسر خود توجیه میکنند .

در تحلیل های روانکاوی مهمترین علت به وجود آمدن و شکل گیری این نوع شخصیت چسبندگی به مادر و فقدان همانند سازی مناسب با پدر است .

بسیاری از این مردانِ کودک صفت خصوصیات زنانه (effeminate) هم پیدا میکنند . به عبارتی روانِ زنانه در آنها پررنگ تر از حد بهنجار میشود اما همین مسئله باعث میشود که زنها را بهتر درک کنند و لااقل موقتی به نیازهای به خصوص رمانتیک آنها پاسخ به موقع دهند و به قولی زن نواز و زن پسند شوند .

اغلب زنانی که جذب اینگونه مردان میشوند آنهایی هستند که قدرت مردانه ی پدر برای آنها تهدید کننده بوده . شاید پدر پرخاشگر یا طردکننده به نظر رسیده یا در کودکی و حتی بزرگسالی از او ترسیده اند .

برای این زنان مردان کودک صفت امن تر از مردان با ویژگی های مردانه هستند و حاضر نیستند بهای بودن با این مردان را بدهند و جذب مردان کودک صفت میشوند . از سوی دیگر مردان کودک صفت احساسات مادرانه و حمایت گرانه را در زن ها بر می انگیزند و در واقع برانگیختگی این نوع احساسات در زنان نوعی اغواگری از سوی مردانِ کودک صفت به شمار می آید و در بسیاری از موارد زنان را اینگونه به دام خود می اندازند. در مواردی زنها ممکن است حتی فداکاری های زیادی برای اینها بکنند اما در نهایت در میابند که رابطه تنها یک بازی بوده و آن ها در این بازی فریب خورده اند.
درمواردی این مرد کودک صفت جذب زنی با ویژگی های عمیق مادرانه میشود حتی به درجاتی به این
مادر_معشوقه وابسته هم میشود.
اما این برای او کافی نیست و او در بیرون از خانه به بازیهای خود ادامه میدهد و رابطه عشقی و جنسی ناپایدار و مکرر را تجربه میکند


دون ژوآن در دبیرستان های دخترانه

واژه دون ژوآن بین عموم تا حدودی ناآشنا به نظر می رسد.
بسیاری از دختران جوان با این نوع تیپ شخصیتی و سبک رفتاری کاملا بیگانه هستند و اطلاعات درست و کاملی را در این زمینه ندارند.
و به نظب می رسد برخی مشاورین نیز آنچنان که باید و شاید شناخت درستی از این افراد ندارند.

حالا دون ژوان کیست??
دون ژوان یک مرد است. یک جنتلمن. فردی که کت و شلوار برند می پوشد.
ساعت رولکس به دست می اندازد.
کیف چرم آنیل و گران قیمتی بر دست دارد.
داخل کیفش نوت های موسیقی و یا سی دی های اورجینال از فیلم ها و موسیقی های کلاسیک به همراه دارد.
برخی ها به جای کیف آلات موسیقی مثل تار و گیتار در دست دارند.
عینک های ریون بر چشم دارند
کفش های آر.ام. ویلیامز به پا دارند.
از ادکلن های هوگو باس بهره می برند.
و ماشین های اینان از مازراتی و پورشه کمتر نمی باشد.
از ادبیات پیچیده استفاده کرده و بسیار رومانتیک و مبادی آداب هستند. برخورد محترمانه را با اطرافیان بالاخص خانم های جوان را بلندند. از پایگاه اجتماعی خوووبی برخوردارند. و با افراد صاحب سبک و نفوذی آشنایی دارند و در روابطشان با خانمهای جوان به دنبال عشق و صمیمیت هستند و به دنبال برقراری رابطه جنسی به زعم خودشان نیستند و پیوسته و پیگیرانه به دنبال خانمی به عنوان همسر می باشند. و چه دختر خانمی که نخواهد مورد پسند چنین فردی قرار بگیرد.... اما....
این یک طرف داستان است. بعد از آشنایی یک خانم با فرد دون ژوان و بعد از یکی دو قرار ملاقات و بعد از ایجاد رابطه جنسی  به ناگهان این آقای خوش تیپ و همه چیز تمام از انظار خارج می گردد و دیگر جواب تلفن خود را نیز نمی دهد. درست در زمانی که دختر خانم به دنبال تالار و لباس عروس می باشد مرد مورد نظر در دسترس نمی باشد و به مرور متوجه می شوند که تمام این رفتارها و ظواهر فریبی بیش نبوده است و بسیاری از این برندها تقلبی (Fake) بوده است.
آن وقت است که دختر خانم از آسمان هفتم به زمین سفت می خورد و بلند شدنش دیگر با خودش نیست.
دختر خانمی که ضربه روانی شدیدی خورده و آبرو خانوادگی و سرمایه زنانه اش را به باد داده است.

ای کاش
ای کاش
ای کاش ویژگی های شخصیت دون ژوان و رفتارهای این تیپ شخصیتی به تمام دختران سرزمینم معرفی می گشت تا این دخترکان معصوم و زود باور اسیر دام شیادان نشوند و چه جایی بهتر از مدارس دخترانه در مقطع راهنمایی و دبیرستان.


منابع:

بلکمن ، جروم اس. ۱۰۱ مکانیسم دفاع روانی، ترجمه غلامرضا جوادزاده (۱۳۹۱). تهران: کتاب ارجمند.

سادوک، بنیامین جیمز و سادوک، ویرجینیا آلکوت (۲۰۰۷). کاپلان و سادوک: #خلاصه_روانپزشکی – ج۲. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: ارجمند.





آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۷/۱۱/۱۹
آنوشا نیکوبخت

اختلالات

رابطه

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی