مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۲ بهمن ۹۶ ، ۱۹:۳۳

اهمیت شوخ طبعی




 اهمیت شوخ طبعی 

مدت هاست که روان شناسان به ارزش شوخ طبعی نوعی مهارت مقابله ای پی برده اند. فروید، شوخ طبعی را بهترین مکانیسم دفاعی می داند. از نظر فروید «شوخ طبعی یک استعداد استثنایی و نادر است» که به ما اجازه می دهد در مواجهه با استرس به خودمان بگوییم: «نگاه کن این است معنی دنیایی که تهدید کننده به نظر می رسد، مثل بازی بچه هاست که خیلی خنده دار است»( لفکورت و دیدسون، کاتر 1991 ص 43). آرتور برایفیلد در کتاب ارتباط شخصی خود اغلب به مردم توصیه می کند که به این قاعده عمل کنید: هرگز خودتان را جدی نگیرید.  

چهار نکته را در مورد ارزش شوخ طبعی به عنوان نوعی مهارت مقابله ای در نظر داشته باشید: اول این که، همان طور که ویکتور فرانکل(1967) توضیح داده است، شوخی کردن نوعی تناقض  است. شما نمی توانید در یک زمان هم واقعاً غمگین باشید و هم بخندید و دوم این که، شوخی، ویژگی منحصر به فرد انسان است  که از طریق جدا  کردن افراد از دردها و ناراحتی هایشان موجب نوعی احساس انتخاب  و کنترل در آنها  می شود (فرانکل 1976 به نقل از محمد خانی 1388).

سوم این که، شوخ طبعی به ما یادآوری می کند تا مساله را از جنبه های مختلف بررسی کنیم (ولکفورت و همکاران  1995). و چهارم، شوخ طبعی نوعی تایید خویشتن است، وقتی به خود می خندیم یعنی به خود می گوییم: «من خودم را دوست دارم و خود را به عنوان شخص جایز الخطا می پذیرم».



آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۶/۱۱/۱۲
آنوشا نیکوبخت

رفتار

شادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی