مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۳ اسفند ۹۵ ، ۱۹:۴۱

تاثیر اعتیاد والدین بر کودکان




کودکان اعتیاد به کسانی اطلاق می‌شود که حداقل در یک برهه از دوران خردسالی تا نوجوانی آنان، پدر یا مادرشان معتاد بوده باشد. اعتیاد والدین تاثیرات بسیاری بر سلامت جسمی و روحی فرزندان می‌گذارد. آمار نشان می‌دهد که احتمال معتاد شدن فرزندانی که والدین معتاد به مواد مخدر یا الکل داشته‌اند چهار برابر بیشتر از کودکانی است که والدین آنها معتاد نبوده‌اند. اگرچه عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا به بیماری اعتیاد دخیل هستند، با این حال الگوهای عاطفی، روانی و رفتاری که از والدین معتاد به کودکان انتقال می‌یابند باعث می‌شود که احتمال معتاد شدن این دسته از کودکان بیشتر از سایر افراد باشد. یک فرد معتاد می‌تواند زندگی خانواده خود را کاملاً از هم گسیخته نموده وآسیب هائی ایجاد کند که تاثیر آن تا پایان عمر باقی بماند. اعتیاد والدین نه تنها تاثیر ویرانگری بر روی زندگی خودشان دارد، بلکه اثرات بسیار شدیدی نیز بر روی فرزندان آنها می‌گذارد.

به گفته انجمن ملی اعتیاد به مواد مخدر و سلامت آمریکا، اعتیاد والدین می‌تواند پیامدهای روحی روانی منفی برای کودکان به همراه داشته باشند. والدینی که به کرات مست کرده و یا مواد مخدر مصرف می‌کنند، رفتارهایی غیر قابل پیش بینی دارند. رفتارهای این چنینی والدین در دراز مدت می‌تواند سبب ایجاد مشکلات روحی روانی در فرزندان شود. والدین معتاد، اغلب متوجه مشکلاتی که ایمنی کودکان را تهدید می‌کنند نمی شوند. کودکان ممکن است در مکانی باشند که به علت فقدان نظارت والدین در معرض خطرات فیزیکی قرار بگیرند یا قربانی خشونت ورزی والدین شوند. والدین معتاد می‌توانند به وسیله رانندگی تحت تاثیر مخدر، بارداری همراه با اعتیاد به مواد مخدر و ... جان کودکان را تهدید کنند. کودکانی که والدین آنها مواد مخدر مصرف می‌کنند بیش از سایر همسالان شان با مشکلات تحصیلی و اخراج از مدرسه دست و پنجه نرم می‌کنند. به علت وجود بحران و آشوب در خانه، چنین کودکانی توانایی تمرکز کردن بر دروس را از دست می‌دهند و به افسردگی و دلشوره مبتلا می‌شوند.


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۵/۱۲/۱۳
آنوشا نیکوبخت

والدین

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی