مرکز مشاوره و پاسخگویی




آیا فرزند من به تبلت وابسته است؟

7 نشانه وابستگی به تبلت

ممکن است آنچه در متن آمده است  را نپسندید، که چگونه وسیله ای را ابزار سرگرمی کودکم است و وسیله خوبی هم به حساب می آید و زمان بیشتری به ما میدهد تا به کارهای دیگرمان رسیدگی کنیم ، میتواند ایجاد وابستگی کند.لذا در این متن فقط به نشانه ها پرداخته میشود.که می گویند آیا فرزند شما وابسته است یا خیر.

پژوهشهای علمی نشان میدهد که انواع وابستگی ( وابستگی به مواد، خرید کردن، خوردن غذاهای ناسالم،  اینترنت و ....) همه از قوانین مشابهی تبعیت می کنند. در تمام این مشکلات نواحی یکسانی در مغز درگیر هستند که مارا به سمت تکرار آن رفتار خاص سوق می دهند تا جایی که دیگر مشکل ساز می شوند.برای همین بجای اعتیاد که موضوع را پیچیده تر ودردناکتر میکند از کلمه وابستگی استفاده شده است.وچون وابستگی ها همیشه به مرور زمان پیشرفت می کنند و شدیدتر میشوند دانستن علائم وابستگی به ما کمک میکند که موضوع را بهتر بشناسیم و هرچه زودتر از وخیم شدن ماجرا جلوگیری کنیم.و گوش بزنگ باشیم و فکری به حالش بکنیم البته بچه ها برای اهداف مختلفی از تبلت استفاده می کنندمتلا بین کودکی که با تبلت کتاب میخواندیا بایک ترم افزار آموزشی سروکله میزند و کودکی که ساعتها به یک بازی خاصی ادامه می دهد تفاوت وجوددارد.

 

علائم وابستگی:


 1 علائم خماری :

ترک مواد مخدر ، علائم جسمانی مشخصی مانندسردرد و لرز و..دارد که در روان شناسی اعتیاد به آن علائم خماری می گویند

کنار گذاشتن تبلت وگوشی موبایل هم میتواند این علائم را داشته باشد.پژوهشی که درسال 2011 انجام شد، از 1000دانشجو درسراسردنیا خواستند که 24,ساعت را بدون گوشی تلفن همراه، و موبایل وا ینترنت بگذرانند بسیاری از دانشجوها علائمی شبیه اضطراب و افسردگی را گزارش کردند.بنابراین اگر دیدید که بعد از گرفتن تبلت از کودکتان آشفته، مضطرب و یا غمگین است میتوانید شک کنید که شاید بیش از حد به تبلت وابسته باشد.


2 بیشتر و بیشتر خواستن:

کسانی که از تبلت استفاده می کنند هم ممکن است بعد از مدتی بخواهند به مقدار بیشتری از آن استفاده کنندکودکانی که تا حالا از ده دقیقه بازی هم لذت میبردند حالا به چند ساعت بازی احتیاج دارند .و  دیگر زمان قبلی او را راضی نمیکند .بهتر است کمی بیشتر مراقب باشید.


3 ازدست دادن علاقه به سر گرمی های دیگر:

اگر کودک شما که قبلا برای دویدن ،بازی کردن و سروکله زدن با دوستانش اشتیاق نشان میداد و حالا بازی با تبلت را ترجیح می دهد، حق دارید کمی نگرانش باشید استفاده از تبلت برای کودک لذت آنی  و زیادی دارد اما هرگز نباید جایگزین فعالیتهای طبیعی کودک مثل بازی کردن و..شود. البته اگر بصورت اتفاقی و تصادفی چنین شرایطی پیش می اید یا زمانی که تبلت هنوز برایش تازه است نگران کننده نیست.


4 ازدست دادن کنترل:

هر چند ما خیلی از کودکان انتظار نداریم که رفتارهایشان را تحت کنترل داشته باشند.اگر گرفتن تبلت از کودک شما بدون یک قشقرق حسابی کار مشکلی است و کنترل او سخت است.البته والدین هم باید بتوانند حد و حدود مشخصی تعیین کنند و قشقرق برپاکردن کودک ، لزوما نشانه وابستگی نیست.


5 کلک زدن :

 آیا کودکتان را گوشه ای از خانه در حالی که دارد تبلت بازی می کند دستگیر کرده اید، نشانه ایست که باید حساس باشید و اینکه در باره مقدار استفاده از تبلت دروغ بگوید و آن را یواشکی به اتاق خوابش می برد یا برای بازی بیشتر به شما کلک می زند را باید جدی بگیرید.


6 استفاده به عنوان مسکن:

لذت کوتاه مدت استفاده از تبلت هم میتواند روشی باشد که کودک شما برای کنار آمدن با مشکلاتش از آن استفاده می کند.بچه هایی که با تبلت از غم، استرس و عواطف منفی شان فرار میکنند، ممکن است دچار مشکل باشند. بطور مثال اگر کودک شما بعد از دعوا با شما، خواهر ، یا برادرش تبلتش را بر می دارد و به گوشه ای می رود تا بازی کند، در حال تلاش است که حال بدش را با لذت بازی با ثبات آرام کند و این علامت خوبی نیست.


7 از دست دادن فرصت های زندگی:

از دست دادن رابطه های مهم، افت تحصیلی، یاعملکرد ضعیف در محل کار همه نشانه های خیلی مهمی از وابستگی هستند بنابراین اگر فرزند شما بخاطر بازی با تبلت ، دوستانش را از دست داده و تمایلی برای وقت گذراندن با آنها ندارد و بجای درس خواندن ترجیح می دهد مدت طولانی با تبلتش بازی کند بایستی نگران وابستگی بیش از حدش به تبلت باشید..


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۵/۱۲/۰۸
آنوشا نیکوبخت

والدین

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی