مرکز مشاوره و پاسخگویی




اهمیت شوخ طبع بودن زوجین با هم

خنده و شوخ طبعی در میان زوجین تاثیر بسزایی در روابط آنان خواهد داشت و موجب استحکام بیشتر ازدواج آنان خواهد شد

محققان دریافتند زمانی که دو فرد غریبه همدیگر را ملاقات می‌کنند، هر چه مرد بیشتر تلاش کند که شوخ‌طبع‌تر به نظر برسد و زن تعداد دفعات بیشتری به این موارد شوخی بخندد، احتمال بیشتری وجود دارد که در این رابطه علاقه مشترک ایجاد شود.


این یافته‌ها به دنبال تحقیقی در مورد ارتباط طنز و هوش حاصل شد. مطالعات چند دهه اخیر نشان می‌داد که زنان حس شوخ‌طبعی مردان را ستایش می‌کنند. این ویژگی اغلب به عنوان یکی از باارزش‌ترین خصوصیت‌های یک شریک عاطفی مورد اشاره قرار گرفته و دلیلی که برای آن عنوان شده این بوده ‌است که زنان از روی میزان شوخ‌طبعی مردان، هوش بالقوه جفت خود را مورد بررسی قرار می‌دهند.


اما محققان در تحقیق جدید به این نتیجه رسیدند که شوخ‌طبعی ارتباطی به هوش ندارد. اینکه شما شخصی را ملاقات کنید که می‌توانید به سادگی با او بخندید، می‌تواند به این معنی باشد که رابطه شما در آینده خوب و پر از خوشی خواهد بود و همین امر باعث افزایش جذابیت مردان شوخ‌طبع می‌شود.


محققان با توجه به سه پژوهشی که در این رابطه انجام شده توضیح می‌دهند که ارتباطی بین هوش، قوه طنز و شوخ‌طبعی وجود ندارد.

در اولین پژوهش، 35 شرکت‌کننده پروفایل فیس‌بوک 100 فرد غریبه را مورد مطالعه قرار دادند تا شخصیت آن‌ها را مورد پایش قراردهند. ارزیابی آن‌ها با پرسش‌نامه‌ای که توسط کابران فیس‌بوک تکمیل شده ‌بود مورد مقایسه قرار گرفت. این تحقیق نشان‌ داد که افراد شوخ‌طبع برون‌گراتر از افراد باهوش هستند و از سوی غریبه‌ها نیز به عنوان افراد برونگرا ارزیابی می‌شوند. داده‌ها همچنین نشان‌ داد که مردان و زنان به یک اندازه متن‌هایی با محتوای شوخی در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند.


در دومین تحقیق، نزدیک به 300 دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به نمراتی که در پرسشنامه‌ها کسب کردند مشخص شد که هیچ ارتباطی بین هوشمندی و میزان شوخ‌طبعی در رابطه‌ها وجود ندارد. اما شوخ‌طبعی و برون‌گرایی با هم مرتبط هستند. مطالعات همچنین اختلاف معناداری بین چگونگی درک شوخی در بین زنان و مردان نشان نداد.


نحوه استفاده مردان از شوخی و نحوه درک زنان از شوخی‌ها نقش مهمی در جذابیت‌های عاشقانه دارد. در آخرین بررسی، 51 جفت از دانشجویان مجرد که یکدیگر را نمی‌شناختند، مورد بررسی قرار گرفتند. این جفت‌ها حدود 10دقیقه در اتاقی با هم به صحبت پرداخته و سپس پرسشنامه‌ای را پر کردند.


این تحقیق نشان ‌داد که هر چه مردان برای بامزه بودن بیشتر تلاش کنند و هر چه زنان تعداد دفعات بیشتری به شوخی‌ها بخندند، احتمال بیشتری وجود دارد که زنان به این رابطه علاقه‌مند شوند، اما این رابطه برای زنان صدق نمی‌کند یعنی میزان شوخی‌های آنان در ایجاد علاقه‌مندی در طرف مقابل نقشی ندارد.


این تحقیقات در عین حال نشان‌ داد که وقتی جفت‌ها با هم می‌خندند، علاقه بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کنند.


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/psychomod


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.


۹۵/۱۱/۲۳
آنوشا نیکوبخت

رابطه

رفتار

همسرداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی