مرکز مشاوره و پاسخگویی



ورود به مهد کودک و پیش دبستانی در زندگی کودکان مرحله مهمی محسوب می شود. این محیط جدید و برنامه روزانه متفاوت برای کودک خردسال شما می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

اگرچه با برنامه ریزی های مدبرانه والدین، برای کودک می تواند این تجربه بسیار مثبت ومفید باشد. اما چند پیشنهاد ساده و موثر در آمادگی کودک برای ورود به مهد :


مطالعه برنامه هفتگی


معمولاً بعد از ثبت نام، برنامه هفتگی مهد کودک به والدین داده می شود، سعی کنید قبل از آغاز اولین روز های مهد با مطالعه این برنامه، از وسایلی که کودک باید به همراه داشته باشد، تغذیه و فعالیت های روزانه وی در مهد آگاه شوید. بی دلیل مضطرب نشوید چون اضطراب به کودک نیز منتقل می شود. کیف و ظرف خوراکی را طوری انتخاب کنید که به راحتی برایش قابل حمل باشد.


در کودک انگیزه ایجاد کنید


با فرزند خود درباره محیط مهد کودک، نقاشی کردن، اسباب بازی ها، خمیر بازی و دیگر فعالیت هایی که می دانید مورد علاقه فرزندتان است صحبت کنید. او را با نام مربی اش آشنا کنید. از کودکانی که می شناسید بخواهید برای فرزند شما با همان زبان کودکانه خود از کارهایی که در مهد انجام می دهند، بگویند. روی جنبه های مثبت تمرکز کنید.


به او اطمینان خاطردهید


 یک هفته قبل از شروع مهد کودک، برای فرزند خود توضیح دهید که شما چگونه ودر چه ساعاتی از روز اورا به مهد می برید و به خانه بر می گردانید. برای این که به کودک این حس منتقل شود که مدت زمان کوتاهی را در مهد خواهد بود، مثلا به او بگویید: «تو که مهد باشی من" دوکار" انجام خواهم داد؛ رفتن به بانک و پختن ناهار».


به یاد داشته باشید که به موقع (به ویژه در روز های اول) فرزندتان را از مهد به خانه بیاورید چون وقتی کودک ببیند دیگران قبل از اومهد را ترک می کنند مضطرب می شود.


آرامش داشته باشید


 هر روز قبل از رسیدن به در کلاس، لبخند بزنید و با مربی خیلی دوستانه و با خوش رویی برخورد کنید. بگذارید فرزندتان بداند که شما مطمئن هستید که کادر مهد کودک کاملاً بر اوضاع مسلط است.


به یاد داشته باشید که کودک شما پیام های عاطفی را به خوبی درک می کند؛ بنابراین به خاطر جدا شدن از فرزند خود دچار ترس و نگرانی نشوید.


به مربی اعتماد کنید


 اگر فرزندتان در روز اول به راحتی از شما جدا می شود، فقط از وی خداحافظی کرده و مهد را ترک کنید. بیشتر کودکان با هیجان و پر انرژی مهد کودک را آغاز می کنند. اگر کودک با گریه وارد کلاس می شود، مطابق گفته های مربی عمل کنید. اغلب کودکانی که باگریه روز اول مهد را آغاز می کنند، چند دقیقه بعد آرام می گیرند. اطمینان پیدا کنید که در صورت ادامه بی قراری، مربی با شما تماس می گیرد.


به کودک فرصت دهید


 در 2هفته اول از مربی انتظار نداشته باشید که جزئیات زیادی از پیشرفت فرزند شما ارائه دهد. یکی دوهفته زمان می برد تا مربی وکودکان با هم آشنا شوند. اگر موردخاصی باشد مربی شما را در جریان قرار خواهد داد.


حرف هایش را مشتاقانه بشنوید


 درپایان روز با فرزند خود درباره قصه هایی که شنیده، بازی هایی که انجام داده و دیگر کودکان، گفت وگو کنید. در حالی که شما و کودکتان با برنامه جدید سازگار می شوید، به یاد داشته باشید هر چیز تازه ای تجربیات و چالش های جدیدی را نیز به دنبال دارد. بهترین استفاده را از این فصل جدید زندگی ببرید.


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/modiravan


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۵/۰۹/۲۸
آنوشا نیکوبخت

تربیتی

والدین

کودکان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی