مرکز مشاوره و پاسخگویی




رنگ لباس شما، نشان دهنده خلق و خوی شماست! 

هشدار نیوز: زندگی روزمره ما به اندازه کافی یکنواخت و کسل کننده هست، پس چه بهتر که با استفاده درست و علمی از رنگ ها، که خود منبع بسیار مؤثری از انرژی هستند، آن را تغییر دهیم.!

هشدار نیوز: اهمیت و تأثیر روان شناختی رنگ ها بر خلق و خوی فردی و اجتماعی افراد، بر کسی پوشیده نیست. بیش از 32 میلیون رنگ در طبیعت شناخته شده که همگی نشان از خالقی دارند که آن ها را هدفمند آفریده و رمزی ناشناخته یا شناخته شده در آن ها نهفته است.


مغز انسان تاکنون تنها توانسته بخش ناچیزی از مخلوقات را تجزیه و تحلیل کند و برای وجودشان دلایل محکمی ارائه دهد.


پروردگار، عالم هستی را از نظر تصویری، بر پایه فرم و رنگ، بنیان نهاده و در هر ذره ای معنا و انرژی خاصی را نهفته تا آدمی آن ها را بشکافد و فلسفه وجودی شان را دریافته و از این نشان به خالق خود دست یابد.

طبیعت می توانست بدون رنگ باشد، ولی ما به عنوان انسان هرگز نمی توانیم محیط پیرامون خود را سیاه و سفید ببینیم. در آغاز تصور چنین موقعیتی، شاید این موضوع دیدنی و هیجان انگیز باشد، اما پس از چندلحظه همه چیز زیبایی و هیجان خود را از دست می دهد.


برای اثبات اهمیت رنگ ها توضیح چندانی لازم نیست. رنگ ها در ذات وجودی مخلوقات قرار گرفته، و جدایی ناپذیرند. همان گونه که نمی توان جنسیت را از اشیا گرفت، رنگ را هم نمی توان از آن جدا کرد، همه رنگ ها با ما سخن می گویند، لبخند می زنند، ما را در خود فرو برده و بر ما تأثیر می گذارند؛ مانند اصوات!


به کارگیری ناشیانه رنگ به وسیله بیشتر مردم، به ویژه در جوامع شرقی، خلق و خوی افراد، نداشتن تنوع، و یکنواختی در به کارگیری برخی از رنگ ها، دامنه کاربرد علمی رنگ را، به خصوص در پوشش های فردی، با اشکالات قابل توجهی رو به روکرده که در درازمدت تاثیر مخرب آن آشکارا به چشم می خورد.

در چنین جوامعی، بدون آن که مذاهب و قوانین حاکم دستور خاصی صادر کنند، رنگ ها در سنین مختلف به نسبت غیرمعقولی تقسیم بندی شده ، و به کار گرفته می شوند. کاربرد بسیار منفی رنگ ها در درجه اول در کهنسالان و سپس در جوانان و افراد میانسال قابل مشاهده است.


استفاده درازمدت از رنگ های سیاه، خاکستری، قهوه ای و سورمه ای که اغلب کهنسالان از آن ها استفاده می کنند، رفتار نادرستی است؛ زیرا این رنگ ها با گذشت زمان، موجب بروز کسالت های روحی و روانی یا تقویت آن ها می شوند. رنگ های سرد و کدر، فشار خون را کاهش داده و نشاط را از دیدگان دور می کنند. استفاده از رنگ های شفاف و گرم به خصوص برای جوانان نشاط آور بوده و جنبش، حرکت و گرمی بیشتری در پی خواهد داشت.


تنوع در پوشش لباس، در همه گروه های سنی اهمیت دارد، زیرا تکرار یک رنگ، حتی اگر رنگ شاد و روشنی باشد، به شدت کسالت آور است. رنگ ها، بر خلق و خوی فردی و اخلاق روزمره افراد تأثیر فراواین دارند.

با توجه به سن خاص خود، در هر سنی که هستید تصور کنید که با کت و شلوار خاکستری یا با مانتو و شلوار قهوه ای یا مشکی، به مدت یک سال هر روز صبح، در آینده نگاه می کنید و سپس به محل کارتان می روید.

در طی روز چندین بار به خودتان در شیشه ویترین مغازه ها یا در آینه می نگرید، و دیگران بارها به شما خیره می شوند.

خودتان تصور کنید که این یکدستی و یکنواختی، چه بلایی بر سر شما و مخاطبان شما می آورد.

 

در مقابل، تصور کنید یک سال با استفاده از رنگ های مختلفی مانند، قرمز، سبز، آبی، زرد و دیگر رنگ ها، سر کارتان حاضر می شوید و خودتان را در قالب رنگ های مختلف می بینید، یا اینکه دیگران شما را با این همه تنوع می بینند، بی شک بیش از این که تنوع رنگ ها برای شما مؤثر باشد، برای جذب مخاطبان شما موثر خواهدبود!


اگر محدودیت به کارگیری برخی رنگ ها از فرهنگ اجتماعی کمی دور می شد، رنگ چه معجزه های که نمی کرد!

زیرا اگر رنگ ها و تنوع آن ها مهم نبود، زیباترین نمادهای آفرینش، یعنی آسمان و زمین، گل ها و درختان، دریا و آب و... با این همه تنوع رنگ و فرم آفریده نمی شد.

 

تنوع رنگ ها نه تنها در پوشش های فردی، بلکه در چیدمان و دیگر فضاهای محیط زندگی بی تاثیر نیست.


رنگ ها می توانند زنده کنند و بمیرانند، ما کدام یک را می خواهیم؟ چرا از آن ها کمک نمی گیریم؟ چرا آن ها را جدی نمی گیریم؟


بهره گیری از رنگ های گرم و پرنشاط می تواند در بالابردن احساس حرکت، نشاط و هیجان، تقویت قدرت حافظه و بینایی و گرمای بیشتر بدن، بسیار موثر باشند.

 

رنگ های گرم؛ به خصوص قرمز و نارنجی، در افزایش قدرت جسمانی و جنسی بسیار تاثیر می گذارند.


خود را در زمستانی بسیار سرد، در میان برف ها، با لباس سفید، خاکستری یا آبی روشن تصور کنید. آیا سرمای بیشتری احساس نمی کنید؟ چند لحظه بعد خود را با لباسی قرمز یا نارنجی تصور کنید. چه احساسی خواهیدداشت؟ در تابستان و گرمای سوزان چطور؟ حتما خواهید گفت که لباس های سفید و آبی آسمانی، در احساس سردی و گرمی بدنتان موثرند.

 

زندگی روزمره ما به اندازه کافی یکنواخت و کسل کننده هست، پس چه بهتر که آن را با استفاده درست و علمی از رنگ ها، که خود منبع انرژی بسیار مؤثری هستند، آن را تغییر دهیم.!


تنوع در رنگ لباس ها در هر سنی که هستید؛ در اولین برخورد شما با مخاطبان، به ویژه افرادی که همیشه شما را می بینند، لبخندی نرم و پرنشاط ایجاد می کند، که این خود خالی از لطف نیست.


رنگ های سرد، به خصوص گروه آبی، در آرامش فکر و سکون و سکوت مؤثرند؛ و رنگ های گرم، در ایجاد انرژی و نشاط تأثیر بیشتری دارند. 


در جامعه ما، افسردگی، زندگی جوانان و بسیاری از افراد دیگر را دربر گرفته و آنها را به کسالت و خستگی گرفتار کرده است.

 

بیشتر مردم از کسالت و بی حوصلگی هنگام بیداری از خواب، به خاطر تلاش زیاد در طول روز گذشته رنج می برند.

 

پیشنهاد می شود برای بهبود این وضعیت در محیطی که با رنگ های شادی مانند زرد، قرمز، نارنجی و سبز روشن پوشانده شده، استراحت کنید یا لباس هایی با رنگ شاد به تن کنید، تا وقتی بیدار می شوید با دیدن چنین رنگ های چشم نوازی، نشاط بیشتری پیدا کرده و روز را پر از انرژی مثبت شروع کنید.


آدرس تلگرام من:

https://telegram.me/modiravan


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۹۵/۰۷/۱۶
آنوشا نیکوبخت

رفتار

روانشناسی

زندگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی