مرکز مشاوره و پاسخگویی




خاله بازی که به دکتر بازی تبدیل می شود!

آموزش مسائل جنسی به کودکان و پاسخ به پرسش های آنان، مطلبی است که اکثر پدر و مادر ها حتی دوست ندارند راجع به آن فکر کنند، و همیشه از پاسخ دادن به آنها طفره می روند.

ایرانیان به دلیل فرهنگ خاصی که دارند، همیشه از صحبت کردن در این گونه مسائل، با فرزندانشان پرهیز می کنند، اماباید بدانید این مسئله نیز نیاز به آموزش دارد، مانند اینکه شما به کودکتان یاد می دهید که چگونه قاشق و چنگال را برای غذا خوردن در دست بگیرد، یا چگونه به دستشویی برود و ….


یکی از مهمترین تاثیرهایی که کودک از همبازی های خود می گیرد ، هویت جنسی اوست . یک فرد برای اینکه زندگی سالم به همراه نیازها و عواطف صحیح را داشته باشد ، احتیاج دارد تا هویت جنسی درستی داشته باشد.


حتماً تا به حال خاله بازی یا مامان بازی را انجام داده و حتی بازی نمودن کودکان را دیده اید . اما گاهاً در برخی از موارد این خاله بازی تبدیل به دکتربازی می شود . یعنی از آنجائی که دختربچه به صورت ناخودآگاه، علاقمند به نازکردن و دیده شدن است ، در بین بازی، بیمار شده و پسربچه ای که همبازی اوست، نقش دکتر را بر عهده گرفته و از آنجائی که او نیز به دنبال کشف کردن جنس مقابل است ، تنها نسخه ای که برای بیمار خود می پیچد، آمپول زدن است و خود نیز تزریق آن را بر عهده می گیرد!


هر دو از این بازی لذت می برند و البته آن را بازی می دانند. بیمار از اینکه لمس می شود و آقای دکتر از اینکه لمس و کشف می کند ! با این حال هر دو کودک می دانند که کاری که در حال انجام دادن آن هستند، اشتباه و نادرست است و برای همین نباید چیزی به والدین گفت!


متاسفانه بیشتر والدین هم چیزی از این موضوع نمی فهمند و آنجایی هم که گاهاً متوجه این موضوع می شوند، معمولاً تبدیل به یک روانشناس آگاه شده و عکس العمل ایشان فقط یک جمله است : اشکال نداره … بچه اند آخه ! و یا طوری رفتار و تنبیه می کنند که کودکان فقط یاد گرفته و متوجه می شوند که این کارها را نباید در مقابل دیدگان دیگران انجام داد و این رفتارها را دوباره بصورت مخفیانه انجام می دهند. متاسفانه این روانشناسان گرامی فراموش کرده اند که اکثر نکات تربیتی را باید در همین سنین آموزش داد و تکرار یک رفتار خاص مانند در اختیار قرار دادن خود ، به زودی ممکن است به عادت و نیاز تبدیل شود.


البته کودکان در به وجود آمدن این نوع اتفاقات بی گناهند و گناه اصلی برعهده والدین است . آنها هستند که فرزند خود را درست تربیت نکرده و او را با برخی از مفاهیم آشنا نساخته اند.

پس به فراخور سن و سال و بلوغ جسمی و فکری فرزندتان، با او در زمینه مسائل جنسی صحبت کنید و آموزش های اساسی و اولیه مانند نظافت، خصوصی بودن آن عضو و …را به او بدهید، خلاصه این که تربیت جنسی او را نادیده نگیرید.


در ثانی، انتظار می رود والدین ، فرزندان را با مفاهیم کلماتی که در دین و شریعت به نام محرم و نامحرم و یا حلال و حرام از آن یاد شده و یا کلماتی که در فرهنگ و عرف از آ ن به عنوان ناموس و شأن و حیا و … یاد کرده است ، آشنا کرده ودر عین این که خود رعایت کرده، آنان را به رعایت آن ترغیب و عادت دهند و این مفاهیم را در ذهن آن ها پایه ریزی نمایند.


بدون این که او احساس گناه کند، به او توضیح دهید که عضو خصوصی هر کس ، مخصوص خود اوست و دیگر این کار را تکرار نکند، و اگر کسی، دفعه دیگر این کار را با او کرد، شما از دست او ناراحت نمی شوید ، فقط سریعا به شما خبر دهد و هر نوع رفتار نامناسب و ناراحت کننده ای را بدون ترس و نگرانی به شما بگوید


اگر فرزندمان را در حین دکتر بازی دیدیم…

یادتان باشد در این جور مواقع، دعوا و سرزنش اصلا راه حل مناسبی نیست، تصور نکنید این جور رفتارها با غرض و قصد جنسی صورت گرفته، در صورت دیدن این صحنه ها، فورا نزد بچه ها رفته و از آنها بخواهید که آمپول را به دستشان بزنند و یا دندان های همدیگر را معاینه کنند، خلاصه حواس بچه ها را پرت کنید و ماجرا را خاتمه دهید، بعد سر فرصت با فرزندتان صحبت کنید و محدوده بازی را برایش مشخص کنید و به او بگویید که می دانید او نقش دکتر و یا بیمار را بازی می کرده و فقط بازی بوده، اما او دیگر بزرگ شده و نباید عضو خصوصی خود را در معرض دید دیگران بگزارد.


اگر کودکان درست تربیت شده و پاسخ برخی از سئوالات خود را می دانستند هرگز بازی مفید و زیبای خاله بازی تبدیل به دکتر بازی نمی شود!


با نگاهی به کتاب: یک کتاب زنانه ،نوشته:مهدی سیگاریان

۹۴/۱۱/۰۷
آنوشا نیکوبخت

بازی

تربیتی

والدین

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی