مرکز مشاوره و پاسخگویی

۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۸:۱۳

انواع یادگیری




بسیاری از ما اتفاق افتاده هنگام یادگیری با تصاویر ارتباط خوبی برقرار می کنیم و احساس می کنیم یک تصویر بیشتر در ذهنمان می ماند. در واقع با دیدن عکس، فیلم یا متن، اطلاعات از طریق چشم به مغزمان انتقال داده میشود و در آنجا، پردازش و دسته بندی می گردد.


 کانال یادگیری دیداری :

حافظه دیداری به ما کمک می کند تا در زمانیکه نیاز به یادآوری یک مطلب داریم، تصویر آن مطلب یا عکس یا حتی تصویر مربی مان در صحنه ای خاص، به ذهنمان بیاید و بتوانیم فرایند یادگیری را بهبود ببخشیم. سیستم واکشی اطلاعات از مغز، بسیار پیچیده و سریع است که با استفاده از آن می توانیم در زمان نیاز، اطلاعات لازم را جستجو کنیم. حتی سریعتر و کامل تر از گوگل!


 کانال یادگیری شنیداری :

شنیدن نیز یکی از ابزارهای قدرتمند دریافت اطلاعات است بطوریکه فرد فقط با شنیدن دقیق و درست، بسیاری از اطلاعات را به مغز منتقل میکند. گاهی پیش می آید صدای مربی تا چند روز و حتی چندماه در گوشمان یادآوری می شود. ابزار کلام، ابزار فوق العاده ای در برنامه ریزی ذهن است و تاثیر زیادی بر آن می گذارد.


حافظه شنیداری مخصوصا در یادگیری موسیقی بسیار به ما کمک میکند. کسی که در حال یادگیری نوازندگی یک ساز موسیقی است، بهتر است حافظه شنیداری خود را هرچه بیشتر تقویت کند.


کانال یادگیری لمسی (حرکتی) :

تجربیات عملی و حرکتی برای بعضی از ما بسیار لذتبخش تر از خواندن و شنیدن است و یادگیری ما را آسان تر و پایدارتر میکند. در این کانال یادگیری، اطلاعات از طریق حس لامسه وارد سیستم عصبی و در نهایت مغز می شود.


شاید شما هم افراد ماهر و زبردست (در هر زمینه ای) را دیده اید که بدون توجه به دستشان یا حتی بدون نگاه کردن به دستشان، عملی را با مهارت کامل انجام میدهند. مثلا بعضی از نوازندگان یا بعضی آشپزها. چه اتفاقی می افتد؟! درواقع حافظه لمسی در این افراد به یاریشان می آید. بله تمام سیستم لامسه ما دارای حافظه است و زمانی که شما مهارتی را تمرین میکنید، حافظه لمسی آن اطلاعات را در خود ذخیره میکند تا در زمان نیاز، یادآوری شود.

۹۴/۰۷/۲۰
آنوشا نیکوبخت

آگاهی

یادگیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی