مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۳ مهر ۹۴ ، ۱۹:۲۰

آموزش کودکان اوتیستیک




آموزش کودکان اوتیستیک


بیشترﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ، ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻧﻔﺮﺍﺩﯼ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺧﻮﺏ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺮﺭﺳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺑﺮﺿﺮﻭﺭﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﻢ ﺑﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺮﻗﺪﺭﺕ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎﺕ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺣﯿﻦ ﺩﺭﺱ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﻭ ﺟﺪﯾﺪ ﺗﺎﻣﻞ ﻭ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﻭﺳﯿﻊ ﻃﯿﻒ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻻ‌ﺕ ﺍﻭﺗﯿﺴﻤﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎ ﻋﻼ‌ﺋﻢ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﺁﺷﻨﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺧﻔﯿﻒ ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻝ ﺩﺭ ﮐﻼ‌ﺱ‌ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺱ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻋﺎﺩﯼ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﯽ ﭼﻪ ﺭﻭﺵ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ.


ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ؛ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ‌ﺁﻣﻮﺯ ﺍﻭﺗﯿﺴﻤﯽ

ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻧﺎﻣﻮﺯﻭﻥ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺍﯾﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﮐﺎﻣﻼ‌ ﻧﮕﺮﺍﻥ‌ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ، ﺗﻨﺒﻞ ﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻏﺎﻓﻞ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﻄﺒﺎﻕ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﺗﺪﺭﯾﺲ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪﻧﺪ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮔﺎﻡ ﺩﺭ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻻ‌ﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﻌﻠﻠﯽ ﺩﺭ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻭﺧﯿﻢ‌ﺗﺮ ﺷﺪﻥ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺍﻧﺶ‌ﺁﻣﻮﺯﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ، ﮐﻤﮏ ﺍﻧﻔﺮﺍﺩﯼ ﭼﻨﺪﺍﻧﯽ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻫﻢ ﻓﺮﻕ ﻓﺎﺣﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﺮﺧﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻣﺒﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﻣﺜﻞ ﮐﻼ‌ﺱ‌ﻫﺎ، ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺧﺎﺹ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ، ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺍﻭﻝ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﯾﮏ ﮐﺎﺑﻮﺱ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ، ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﺸﮑﻞ‌ﺗﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺗﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩ. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﺑﺎﺭﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﺠﺒﻮﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺩﺍﻧﺶ‌ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺍﻭﺗﯿﺴﻤﯽ ﻻ‌ﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﺩﺭ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻭ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻨﻈﻢ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻭ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﻪ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺸﮑﻞ ﻋﻤﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺭﺍ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺩﺍﻧﺶ‌ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺍﻭﺗﯿﺴﻤﯽ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ.

ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺳﺖ‌ﮐﻢ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺭﻫﻨﻤﻮﺩﻫﺎﯼ ﻻ‌ﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻧﺤﻮﻩ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮐﺸﺎﻥ ﺩﺭﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻭ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺁﺭﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

۹۴/۰۷/۱۳
آنوشا نیکوبخت

اختلالات

کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی