مرکز مشاوره و پاسخگویی

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۳۴

ذهن خوانی ممنوع




این متن بعنوان تاثیرگذارترین مطلبِ روانشناختی انتخاب شده:


 "ذهن خوانی ممنوع"


ذهن خوانی یعنی "بدون داشتنِ مدرکِ قابل اثبات و سند محکم، ادعا کنیم غرض و مقصود افراد دیگر را پیشاپیش و حتی قبل از بر زبان آوردنِ مطلب میدانیم و از آنچه در ذهن دیگران میگذرد خبر داریم!"


به جرأت میتوان گفت که بخش عمده سوءتفاهم ها و اختلافاتی که بین اشخاص و علی الخصوص همسران  بروز میکند، بخاطر همین خطای ذهن خوانی است.


"ذهن خوانی را باید متوقف کنیم"، چراکه باعث میشود در روابط خود با دنیا و آدمهای اطراف، حقیقت را آنگونه که هست نبینیم و فقط چیزهایی را ببینیم که ذهن ما آنها را میسازد.


برای جلوگیری از ذهن خوانی، باید به سراغ "راستی آزمایی" برویم. یعنی بدون پیش داوری اولیه، سعی کنیم براساس شواهدِ مستند و قابل اثباتی که ارائه میشود (و نه نکات منفی که ذهنمان به آنها گرایش دارد) "حقیقت" را دریابیم.


به محض اینکه ذهن بفهمد مشغول راستی آزمایی قضاوتهایش هستیم، عقب نشینی کرده و دست از منفی سازی افکار برمیدارد.


افرادی که ذهن خوانی ندارند، به طرز شگفت انگیزی جذاب و دوست داشتنی هستند و ما را هرطور که باشیم میپذیرند و قبول دارند.


توقف ذهن خوانی به معنای مثبت دیدن دنیا و اتفاقات آن و رهاسازی خیال بافی های بی پایه و اساس و منفی است. ما با نخواندن ذهن دیگران اجازه میدهیم آنها تغییر کنند و عالی شوند ! به آنها میگوییم قضاوتمان در مورد آنها بر اساس چیزی است که الان هستند، نه چیزی که بوده اند. 


همین الان ذهن خوانی را متوقف کنیم، بدانیم که ما فقط حق داریم مالک افکار خود باشیم و نه هیچکس دیگر، به ذهن خود نیز اجازه ندهیم رفتار و واکنشهای دیگران را تفسیر کند...

۹۴/۰۶/۳۱
آنوشا نیکوبخت

ذهن

روانشناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی