مرکز مشاوره و پاسخگویی




گوشی و تبلت را چگونه از فرزندم جدا کنم ؟

این روزها به هر خانه ای که وارد میشوید ٬ به جای سرگرم بودن کودکان با خمیرهای بازی که خلاقیت شان را بالا می برد و مهارت دست های شان را بیشتر میکرد٬ تبلت هایی که در دست بچه ها جا دارد که چشم های شان را خسته و مفاصل دست هایشان را ضعیف میکند.

در این میان والدینی که امکان خرید چنین ابزاری برای کودکشان ندارند هم از خودگذشتگی کرده و او را با گوشی هوشمند تلفن همراهشان سرگرم میکنند و مهارت کودکشان در انجام بازی های مختلف را به رخ این و آن میکشند. بچه های امروزی تمایلی به دویدن ٬ کاردستی درست کردن و نقش پذیری در بازی، بازی هایی که نسل ما از آنها لذت می برد ٬ ندارند. آنها ترجیح میدهند روی مبل لم بدهند یک کاسه پفک کنارشان بگذارند و هر روز چندین مرحله از بازی ای که به آخر رساندنش کار هر کسی نیست را رد کنند.

بچه های امروزی  نمونه کوچک شده والدین شان هستند. نمونه آنهایی که در مهمانی ها به جای گپ زدن با حاضران به غایب های جمع وایبر میزنند و به جای چند متر  دویدن ٬ به دنبال نصب انواع اپلیکیشن های سلامت روی گوشی خود هستند . هدیه پژوهشگران فناوری اطلاعات به بچه های امروزی نه هوش بیشتر و نه ذهن آماده تر است . آنها روی مبل های راحتی ٬ صاحب بدنی خسته و انباشته از چربی میشوند و پشت صفحه تبلت ها چشمهایی آزرده و ذهنی آشفته را از آن خود میکنند.

شاید بعد از خواندن این مطلب به قصد گرفتن تبلت فرزندتان از او ٬ از روی مبل بلند شوید؛ اما بنشینید ! نیازی به محروم کردن فرزندتان از تبلتش نیست ! کافی است خودتان همین حالا گوشی را روی زمین بگذارید و نه با حرف ٬ بلکه با آوردن ورزش و مطالعه به ساعت های مرده تان ٬ به کودک خود هم سبک زندگی سالم را آموزش دهید.

به ساعت ها نگاه کنید . با وضع کردن قوانین ساعت های استفاده فرزندتان از تبلت را محدود کنید. برای مثال به او اجازه ندهید که سر میز شام تبلتش را بیاورد . خاموشی بزنید. محققان می گویند تبلت بازی پیش از خواب می تواند فرزند شما را بی خواب کند . پس به او اجازه بازی کردن با تبلت پیش از خواب را ندهید و نگذارید آن را به اتاق خوابش ببرد.

وقت شناس باشید . حتی اگر هم اطرافیانتان برای کودک خود تبلت خریده باشند ٬ دلیلی ندارد که در سه سالگی به فرزندتان چنین هدیه ای بدهید . اگر می خواهید او را با تکنولوژی آشنا کنید ٬ به او اجازه دهید برخی ساعات روز با تبلت شما بازی کند اما شخصی کردن این وسیله را از چنین سنی شروع نکنید.

۹۴/۰۵/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی