مرکز مشاوره و پاسخگویی

۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۳

حلقه هوش




اسباب بازی به نام حلقه هوش وجود دارد که یکی از مفید ترین اسباب بازی هاست ؛ یک مخروط و چند حلقه از بزرگ به کوچک روی آن قرار می گیرد .


 طبق تحقیقی که 15 سال روی این وسیله انجام دادم ، بیش از یکصد تجربه برای کودک دارد . وقتی کودک با این وسیله بازی می کند یکصد بار با این وسیله تجربه و کشف می کند و ابداع می کند و به رضایتمندی می رسد و رشد می کند . مرتب در ذهن کودک « چرا » تولید می کند و این چراهای ذهنی به رشد ذهن کودک کمک بسیاری می کند . 


ممکن است حلقه ها را در مخروط نیندازد ؛ النگو کند ، قِل دهد ، سوت بزند ، تفاوت رنگها را تجربه کند و دائم کشف تازه با این وسیله کند . ما معمولاً به والدین سفارش می کنیم آن را خوب بشویند و در اختیار کودک بگذارند . به او یاد ندهند ؛ اما والدین عجول و جوان و بی حوصله بدون اهمیت به این سفارش کاملاً سعی در یاد دادن به کودک می کنند و با تمام دقت از اول سعی می کنند که کودکشان حلقه ها را به ترتیب در مخروط بگذارد .


 می دانید حاصل این یاد دادن چیست ؟ 

محروم کردن کودک از بیش از صد نوع تجربة خودش و کسب احساس خوشایند و رشد . 


چون دوست داریم به نتیجه برسیم . حلقة هوش یک نتیجه دارد ( از بزرگ به کوچک چیدن ) ولی فرآیندش این نیست . فرآیند آن برای کودک ممکن است حتی تا سه سال طول بکشد تا به نتیجه برسد و در بعضی موارد بعد از سه سال هم ممکن است کودک به نتیجة به ترتیب چیدن نرسد ؛ اما در فرآیند آن صدها تجربه کسب کند . 


وقتی ما خودمان به کودک آموزش دهیم که حلقه ها را به ترتیب بچیند و بعد هم با افتخار او را تشویق کنیم و دست بزنیم ، کودک به توجه نیاز دارد بنابراین شرطی می شود ، تکرار می کند ، حفظ می کند و اطلاعات را به محفوظات می برد و انباشت می کند و ممکن است تند و تند هم حلقه ها را بچیند و از بزرگتر ها به خصوص مهمان ها جلب توجه کند ولی حاصل آن چیست ؟ بازی مخرب و احساس ناخوشایند و شرطی شدن کودک . در صورتی که در ظاهر فکر می کنیم که او در حال رشد ذهنی است .


این مسائل همه به این دلیل است که ما فقط به نتیجه فکر کردیم و اجازه ندادیم کودک از فرآیند بازی لذت ببرد . به او یاد دادیم که فقط به نتیجه فکر کن . 


بازی تمرین زندگی است و ما با این کار به او می گوییم که از فرآیند لذت نبر و به نتیجه فکر کن . وقتی این کودک به مدرسه می رود از فرآیند لذت نخواهد برد و فقط به نتیجه توجه خواهد کرد . اصلاً برایش مهم نخواهد بود که 9 ماه در مدرسه چه کار کرده فقط نتیجه مهم است و همینطور وقتی به جامعه وارد می شود فقط به دستمزد فکر می کند نه به ارضای شغلی و .....

۹۴/۰۵/۱۵
آنوشا نیکوبخت

بازی

روانشناسی

هوش

کودک

نظرات  (۱)

۲۰ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۱۸ معصومه فیضی
مطلب برای من واقعا مفید بود .منتظر خوندن مطالب مفید دیگه هم هستم 
پاسخ:
ان شالله با کمک و راهنمایی دوستان و سپاس از حضور شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی